Innoveren van je business model

Over dit evenement

Categorie
Specials
Organisator
Specials
Datum en tijd
3 dec. 2024 14:30 - 18:00
Locatie
De Groene Afslag, Amersfoortsestraatweg 117, 1251 AV Laren

Innoveren van je business-model
Wetenschap en MUD Jeans bewijzen: competitive edge én recyclen is mogelijk.

 

Wij zijn bijzonder verheugd dat wij op dinsdag 3 december te gast mogen zijn bij MUD Jeans in de inspirerende omgeving van de Groene Afslag in Laren.

MUD Jeans
Jolanda Brink, CEO, vertelt het verhaal van MUD Jeans. Wat is de visie? Welke innovaties heeft het bedrijf in haar bedrijfsmodel doorgevoerd? Welke hindernissen heeft het overwonnen en welke (nog)niet?

MUD Jeans produceert closed-loop post-consumer recycled denim. Ze geven jeans een nieuwe start en verlengen zo de levensduur. MUD Jeans maakt het verschil door het in 2013 geïntroduceerde 'lease a jeans'-project. Waarom jeans? Jeans zijn een van de meest vervuilende items in de mode. Ze worden geproduceerd met naar schatting 7.000 liter water en vieze chemicaliën. Met meer dan 1 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht, kan de impact van recycling en het gebruik van biologisch katoen enorm zijn.

De consument koopt 60% meer kleding dan 15 jaar geleden. Een kledingstuk wordt gemiddeld na zeven keer dragen weggegooid. Drie vijfde van alle kleding belandt op stortplaatsen of in de verbrandingsoven. Als de groei blijft doorgaan, beslaat de totale kledingverkoop in 2050 160 miljoen ton, een verdriedubbeling van vandaag. Er zal dan 22 miljoen ton microvezels in de oceanen terecht komen. Hier komt de afkeer van MUD Jeans van fast fashion vandaan.

Jolanda neemt ons mee in de geleerde lessen van MUD Jeans, ondernemerschap, eigenwijs zijn en doorzettingsvermogen in een zeer competitieve en prijs-sensitieve branche. Dit alles om de droom te verwezenlijken: een wereld zonder afval en 100% gerecyclede jeans.
 

Weerstand in de board: zo speel je het spel!
Het tweede deel van de middag gaan we een nieuwe tool ervaren: gamification in de boardroom. Hoe kunnen bedrijven succesvol zijn door consumptie juist te 'ontmoedigen' en zo hun impact op het milieu minimaliseren? Een innovatieve manier om dit te verkennen is door nieuwe businessmodellen te ervaren via zogenaamde 'gamification'. Dit interactieve leerproces helpt ons inzicht te krijgen in hoe we maximale betrokkenheid kunnen creëren bij stakeholders, waar we inspiratie vandaan kunnen halen en welke kansen binnen ons eigen bereik liggen.

Deze tool, ontwikkeld door Dr. Laura Niessen, biedt waardevolle inzichten in hoe bedrijven een sleutelrol kunnen spelen in de transitie naar meer duurzaamheid. Het helpt onder andere hoe je impact kunt hebben binnen je eigen organisatie en ook hoe je consumenten kunt aanmoedigen tot duurzamere keuzes. In de tool wordt gebruik gemaakt van een uitgebreide database die Laura Niessen heeft samengesteld met daarin meer dan 150 bedrijven die al succesvol zijn in het bevorderen van duurzaamheid en circulariteit. Deze database fungeert als inspiratiebron voor de mogelijkheden en strategieën die bedrijven kunnen omarmen. Je gaat zelf ervaren hoe dit in concrete situaties kan helpen bij het maken van strategische keuzes.

Voor meer informatie en het gratis boek klik je hier.

 

Over de sprekers
Jolanda Brink is in april 2023 aangetreden als de nieuwe CEO MUD Jeans en volgt daarmee oprichter Bert van Son op. Jolanda komt uit de apparel-industrie en heeft hiervoor voor grote multinationals zoals Puma en Nike gewerkt. Naast haar werk heeft ze zich door de jaren heen meer bekwaamd op het gebied van digital leadership en duurzaamheid. De stap naar MUD Jeans was een bewuste keuze om meer impact te kunnen maken in de wereld van de fast fashion en MUD Jeans verder op te schalen.

Dr. Laura Niessen, die promoveerde aan de Universiteit van Maastricht op het thema 'sufficiency based business models', is researcher bij zowel Maastricht Sustainability Institute als de Technische Universiteit Berlijn. Als researcher is zij tevens onderdeel van Circular X, een research project ondersteund door the European Research Council (ERC) en gericht op experimentele circulaire business modellen. Laura richt zich met haar onderzoek met name op het gebied van overconsumptie in combinatie met efficiency en de effectiviteit van verschillende businessmodellen. Zij werkt met zowel grote multinationals als met MKB bedrijven samen. In haar odnerzoek legt zij de link tussen verschillende succesfactoren.

 

Programma
14.30 uur   Ontvangst met koffie of thee en gelegenheid tot netwerken
15.00 uur   Presentatie MUD Jeans door Jolanda Brink
16.00 uur   Introductie Laura Niessen & Serious Gaming
17:00 uur   Borrel en gelegenheid tot netwerken
18.00 uur   Afsluiting

Deelnemers

Je moet ingelogd zijn om alle deelnemers te zien